Event Reports

 2017.02.04 Updated

Certificate Program 参加者様のコメントご紹介 Workshop 5「教室運営と授業計画」, Workshop 6「アクティビティを効果的に使うこと」から

参加者様からいただいたコメントから、Workshop 5, 6 について一部ご紹介いたします。


-- Workshop 5 教室運営と授業計画 より--

The MAT pie chart put planning into perspective for me and my lessons have been more organized.
パイチャートを使うようになってから、より系統だったレッスンが出来るようになりました。

When I tried TELL in 2nd grade, I was surprised how much they notice in a picture book that they wanted to express in English.
こどもたちがピクチャーブックの内容を細部に至るまで良く見ていることに感心しました。TELLを2年生のクラスにやってみたときに、そのことを感じました。

This opportunity has opened my eyes that my perception of teaching has changed completely.
自分の教え方ががらりとかわりました。このワークショップを受講して目からうろこでした。

As always the lecture was clear and concise. The pacing was good and the speaker was engaging. The book recommendation was a nice touch as it told me that she was genuinely interested in teaching.
いつもレクチャーはわかりやすく、クリアでした。そして斎藤先生の話すペースがちょうどよかったです。紹介していただいた本はとてもすばらしいということが、斎藤先生のお話でよくわかりました。

After I have started using the MAT METHOD I found it easy to handle and was able to access my students more and more.
MATで教え始めて今までより楽に教えられるようになりました。

This method has helped me to solve many discipline problems which I had earlier. Specially the classroom rules have made me easier to handle them.
クラスコントロールや生徒のしつけにおいてMATは本当に効果的でした。特に教室のお約束をすることで、レッスンしやすくなりました。

Actually than just praising the class as a whole, praising specifically have more intense responses. At times when I praise specifically they seemed to be extremely delighted and satisfied, that for sure increases their self-esteem and improve their ability to use the language with confidence.
クラス全体を褒めるより、個別にそして具体的な行動をほめることでより良い結果を得ることができました。私が褒めるたびに子供たちの目が輝き喜ぶのがよくわかります。そして自信が増して、さらに自信を持って英語を話すようになりました。

I haven't had much chance to try the advice on disciplining, since I started using the MAT method and varying my lessons most of my students have actually become much better behaved.
今まで生徒のしつけについてあまり習ったことがありませんでした。でもこのワークショップで習ったことを実践することで、生徒の行動が良くなりました。

Because students can say what they want to say and can learn reading and writing the sentences they created, which is something the students get active on and motivated to.
生徒は自分の言いたいことが言えるようになったり、自分が作った文章を書いたり読んだりできるようになることで、さらに意欲を出して活発に発言するようになりました。

I applied the idea of TELL speaking leading naturally to TELL writing in my class. I applied a very rapid improvement in my older students reading ability and confidence, thank you IIEEC
TELLをレッスンで試してみました、そして書くことにもつなげることができました。生徒達は自分の言いたいことが言えて書くことが出来るようになり、さらに自信をつけたように思います。

I can think of one student in particular who would always snatch things from other students, or kick people, or talk too much. After attending the workshop on MI, I realized that maybe other alternative approaches might affect this student's behavior - and they have helped greatly. This has also affected the way I plan classes. I now prepare alternative activities with certain students in mind on the off chance that the planned activities don't get the required response. In most cases, a loss of focus or attention now results in me quickly changing or adapting the activity, rather than automatically disciplining the students.
ひとり、ほかの子から物を取り上げたり、蹴ったり、おしゃべりしすぎたりする子がいます。MIについてのワークショップのあと、もしかしたら、この子には別のアプローチをしてみれば態度が変わるかもしれない、と気がつきました。その通りでした!このことはレッスンプランの作り方にも影響を与えてくれました。今では、何人かの生徒を想定して、何かアクティビティーがうまくいかなかった場合の代替案を要しています。子どもたちの気持ちが入らないときや集中出来ないときは、すぐに叱るのではなく、手早くアクティビティーを少し変えてみたり、他のものを始めたりするようになりました。

When I started teaching, my students seemed to be bored. Now I know the reason. My lesson's length of each section was too long. I continued the same activity for a long time even though students already did well. I couldn't pay attention to their progress. I'm now careful to make short, fast, rhythmical lesson. Taking the time to go slowly and carefully is also an important thing, so it's essential to keep good balance.
教え始めたころ、生徒が退屈しているように見えました。なぜだか今になってわかりました。一つ一つのセクションが長すぎたのです。生徒たちがちゃんとできていても、同じアクティビティーを長々とやっていました。彼らが成果を出していることに気が回らなかったのです。今は、短くて早い、リズミカルなレッスンをするように心がけています。また、ゆっくり丁寧に進めることも大切です。要はバランスよくレッスンを行うことです。

I am proud to say that I have always took care in planning my classes beforehand with a variety of activities and material, but after the course, I made a long term plan for what I want the students to learn before they leave, and reviewed my daily plans in accordance to the long term goals. It made a difference in the choice of vocabulary, phrases, and grammar to teach in each class, and hopefully will help my students learn in a more constructive and organized course.
以前から、レッスンの準備は十分にしていた、という自信があります。いろいろなアクティビティーや教材もちゃんと準備委していました。しかし、この講座が終わってから、長期プランを作成しました。そして、日々のプランも、長期的なゴールに合わせて見直してみました。各クラス、ボキャブラリーやフレーズ、文法の選び方が変わったのです。その結果、生徒たちがより発展的に系統だって学んでいけることを願っています。


-- Workshop 6 アクティビティを効果的に使うこと より--

I think the use of good learning activities is very important to a fun and functioning class. I am very pleased that I could come to the fifth and sixth workshops first so that I would have this information as soon as possible.
学習効果の高いアクティビティをすることがとても大事だと思います。5,6のワークショップに参加することが出来てとてもよかったと思います。

The most fascinating thing I have learned on this workshop was to use learning activities instead of games and the definitions of games opposed to learning activities.
一番感心したのは、ゲームや遊びではなく、きちんと目的をもったアクティビティを生徒に提供する、ということです。ただ楽しいだけのゲームと学習目的を明確にしたアクティビティの違いがよくわかりました。

As usual the lecture was well thought out and clear. The information was concise and the pacing was good. The handout was well thought out and easy to understand.
ハンドアウトはわかりやすく書かれており、レクチャーはとてもクリアで良いペースで進められていました。教えていただいた内容もとても良く考えられたものだと思いました。

In my opinion using visual aides to teach students how to read key words is an excellent technique for teaching vocabulary and early literacy. I was impressed by the idea of teaching appropriate reaction phrases explicitly and it is a technique I have applied in my classroom.
視覚的な教材を見せながらキーワードを教える、というアイディアはすばらしいと思いました。そしてリアクションフレーズを教えることも感心しました。早速レッスンでやってみました。

I gained lots of tips on how to teach, how to manage a class with active young students, how to prepare and make a concise and effective lesson plan.
上手に教えるためのヒントをたくさん得ることが出来ました。クラスをどのように運営するか、元気で小さなこどもをどのように統制していくのか、またレッスンプランをどのように組み立てるのが良いのか、ということが学べました。

Students learn a lesson from a teacher while I, their teacher learns how to improve my teaching skills through them and I gain also insights from them to my make lessons more interesting to create a strong learning environment.
生徒は先生からレッスンを学びます。そして先生は指導方法を生徒を通して学びます。さらにより良い学習環境を創る為のヒントは生徒から教えてもらうことがあります。

The MAT has a great impact on my teaching style. There is no doubt that I made a drastic change after attending the six workshops. The MAT 3 Steps and the MAT Practice System will be my teaching bible from now on.
MATは、私の指導にとても影響を与えました。6つのワークショップに参加して、クラスが劇的に変わりました。MATの3ステップやPractice Systemは、私のバイブルになるでしょう。

It was full of useful information and I tried to write it down as much as possible. However, the time was not always given enough. There are some parts I wish I could remember in details. I really hope to participate in the workshops again, and to be allowed to record them. Other than that, it was a very meaningful and fun time for me and I learned a lot.
有効な内容が盛りだくさんでノートに書いたけれど時間が十分でなく思い出せないです。本当にもう一度参加し録音したいです。それ以外は、とても充実した時間で多くを学びました。

I liked the puppet show. I do use puppets in my classes but it was very different from what I was doing. First, she was really into the characters and changed voices. Secondly she had a nice setting. I feel that young children will be drawn to the play by having a full-blown puppet show. I would like to work on using the puppets and create settings of my own.
パペットがよかったです。私もクラスでやってみようと思います。私もパペットを教室で使っていますが、今日見たものは私がやっていることと全く違っていました。みき先生はパペットに成りきっていて気持ちがはいっていました。そして状況設定がお上手でした。小さい子供達が夢中になること間違いなしだと思いました。私も練習しようと思います。

Honestly, there were several students who quit coming to my English lessons even though they looked like they were having fun during games. Probably, I suppose that they couldn't feel their progress. To my regret, it is my fault as an English teacher. Experience has taught me that the most important things for young learners are competence and a sense of fulfillment.
正直にお話ししますと、楽しそうにしていながらも私の教室をやめていった生徒たちが何人かいます。おそらく、自分たちが上達していっている、という実感を得られなかったのだと思います。残念ながらこれは英語教師としての私のせいです。小さい子たちには、力をつけることと達成感とが最も重要だ、ということに経験を通じて学びました。

Some kids don't like to make mistakes and also don't like it when someone corrects them. Some of them might lose temper. So we should think first why students make mistakes, and find out other ways to let them understand. Throughout the 6 workshops, I learned a lot of things. I am not a teacher now, but I'm sure that all the reports will be my teaching Bible if I become a teacher.
子どもによっては、間違いをおかしたくなかったり、誰かに指摘されるのを嫌がったりします。怒ってしまう子もいるでしょう。それゆえ、教師が、なぜ間違うのかを考えなければなりませんし、理解させるための様々な方法を考えなければなりません。6つのワークショップを通してたくさんのことを学びました。今は教えていませんが、いつかおしえるようになったら、6枚のレポートはきっと私にとっての指南書となると思います。

Before I took this course, I had a lot of activities in my lessons, but I did not note the clear purpose of the activities. I thought that a student's ability to say the target sentence was enough. I overlooked the opportunity for the students to talk about themselves.(...) Now, I make sure to note the purpose of each activity. I also make sure that each activity affords the opportunity to speak. When I explain the purpose of the activity, the students work on the activity more positively than before. They would make mistakes but would cooperate with each other or think by themselves.
講座に出席する前は、たくさんアクティビティーをやっていても、それぞれの目的をちゃんと考えたことはありませんでした。ターゲットのセンテンスが言えれば充分だと思っていたのです。生徒が自分自身について話す機会を見過ごしていました。 (...) 今は、アクティビティーの目的をちゃんと確認するようにしています。また、どのアクティビティーも生徒が発話する機会をしっかり与えるように気をつけています。目的を説明すると、生徒たちも以前より積極的に取り組むようになりました。間違えることもありますが、お互い助け合ったり、自分で考えたりするようになりました。

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他、多数のご意見を頂戴しました。

IIEEC Teacher Training Center

 2017.02.04 Updated

Certificate Program 参加者様のコメントご紹介 Workshop 3 「あなた自身を知ること、あなたの生徒を知ること」, Workshop 4「発話させながら読む力を最大限につける」 から 

Workshops 3 & 4 について参加者様のコメントを一部ご紹介いたします。


-- Workshop 3 あなた自身を知ること、あなたの生徒を知ること より--

I have been following the advice to give each lesson more variety. Students speak to one another has greatly livened up my lessons and has greatly increased my students lesson retention. I am thrilled to see that my students are remembering material, and even more thrilled that they are able to remember in a way that is fun for them. アドバイスの通り、毎回のレッスンで様々なバラエティに富んだ内容で教えるようにしました。生徒同士の会話によりレッスンに活気がでて生徒は良く学習できるようになりました。生徒がどんどん英語を覚えるのを見るのはとても楽しくやりがいを感じます。

Once students do enjoy verbalizing what they have been taught and feel confident of saying them, they automatically like to challenge themselves by asking me how to say the bigger numbers which they have not been taught. 生徒は新しく覚えたことに自信を持って発言できるようになると、さらにチャレンジを求めるようになりました。

I thought that MAT pie chart is a great model that I can refer to when I make lesson plans and learning how MI's can be applied to each section of the MAT lesson pie chart was eye opening. MATパイチャートは素晴らしいと思います。そしてMIをそれぞれのパイチャートのセクションにあてはめていくことに驚きました。

I observed my students while they were playing games, singing, reading, and drawing. I could find many things that I hadn't noticed before. Based on the data, I made a new lesson plan.(...) Our lesson time is limited, so we would like to provide a better environment. These activities based on the eight intelligences are very useful to conduct lessons. Teachers can respect the students' talents, and develop their students' aptitude. ゲーム、歌、本読み、お絵かきをさせながら、生徒たちをよく観察してみました。以前には気がつかなかったことがたくさんわかりました。それをもとにレッスンプランを新しく作りました。レッスンの時間が限られているので、よりよい環境を提供しなければなりません。8つの知能に基づいたアクティビティーはレッスンにとても有用です。教師は生徒の才能を重んじることができるし、個々の能力を伸ばしてやることができます。

Surprisingly using different techniques have motivated my students in a positive way and it also showed the enthusiasm of students who were less involving in the lessons.
様々なテクニックで教えることで生徒がより意欲を出してくれるようになりました。そしてしっかりレッスンに参加してくれるようになりました。

Learn to be more patient, sensitive and considerate to look at their own abilities rather than being just there teaching the lesson with no direction at all. By applying all these knowledge I learned in all these workshops including this workshop give me a feeling of relief and confidence that I can create a well-behaved class environment. And I feel much easier now in carrying out my lessons. And much more, these MI Theory is both beneficial for us because I am not only there helping my students to learn more and be better but I am also helping myself as their teacher to be more efficient in teaching them.
行き先を見失ってただやみくもに教えるのではなく、ゴールを見極め、ときには忍耐強く教えることが大事だと学びました。これらの知識をすぐにレッスンにいかせるような環境を創っていきたいと思います。受講したおかげで、今までよりレッスンをするのが楽だなと感じています。そしてMIを学んだことは生徒のためだけではなく、講師として自分自身に大きなメリットがあると思います。

I am not just there inside the classroom as their mere teacher to teach the lesson but I am there together with them discovering, exploring and bringing out their best self and skills so as mine. As they say, Building a beautiful sense of community in the classroom begins with appreciating the uniqueness of each child in the classroom.
ただ単に講師として教室にいるのではなく、生徒と共に進歩し、発見し、学ぶことができるようになりました。

I realized even if there were a ready-made teaching lesson plan, it was necessary to re-arrange the order of the lesson to make it attractive.
既定の指導書があったとしても、もっとよいレッスンのためには中身をアレンジすることは必要と思いました。


-- Workshop 4 発話させながら読む力を最大限につける より--

The MAT Phonics is especially interesting. I had never thought about the phonics like this but this is the best way for children to learn phonics and help them a lot when they need the words, sentences and books.
MAT フォニックスは興味深く、最善の教え方と思いました。

Reading activities are also great ways for children because some children don't like reading, just by sitting down and looking at the textbook. Children would enjoy these reading activities with or without the textbook because they are more fun than just reading written English. Also, I think the pair practice in reading activities is a great idea. I didn't get my students practicing in pairs so much when it comes to reading.
リーディングのアクティビティーは素晴らしいと思います。生徒の中にはただ座ってテキストを見て読むのが嫌いな子もいるからです。テキストを使っても使わなくても、きっとこれらのアクティビティーは楽しむと思います。ただ読んでいるだけではないのですから。また、ペアを組んで行うのもよいアイディアだと思います。今まで、リーディングの時は、ペアで練習させていませんでした。

I really like the ideas of MAT Vowel Actions. I also like the idea of Phonics Math.
MATの母音のジェスチャーが気に入りました。またフォニックスの引き算も楽しかったです。

What stood out to me the most in this session was the idea that reading and writing reinforces oral language. Until I had heard this, I had considered writing and especially reading, additional obstacles for the students.
このワークショップでは話すことと読むこと、書くことが同時に習得する方法を学ぶことが出来たのが大きな収穫でした。今回このことを学ぶまでは、書くこと読むことは生徒にとってとても困難なことだと感じていました。

This session has greatly helped me with tackling the difficult task of teaching reading. I have been approaching each lesson with more confidence and as a result my students have been gaining confidence in their reading as well.
自分が一番大変だと思っていた読むことの指導法を学べたのがとても良かったです。今までより毎回のレッスンに自信をもって望むことができるようになりました。そのお蔭で生徒も自信をつけています。

Earlier teaching phonics was a challenging task for me, because every time most of my students tend to remember the letter name instead of the letter sound. As the consonants are grouped in a way that can easily understand it is easy to use with students and easy to make them understand.
今までフォニックスを教えることは私にとって困難なことでした。子供たちは音ではなくアルファベットの名前でおぼえているからです。でも子音をグループ分けすることでわかりやすく教えることが出来るようになりました。

After introducing role play, I have found that this method works really well and even the shy kids in the class can complete the conversations. This is satisfying to see and shows that I have passed the "teacher's test"!
ロールプレイをしてみましたが、とても効果的でした。シャイな生徒も競い合うようにして会話しました。そしてこのことは「先生にとってのテスト」に自分自身合格できたことの証でありとてもうれしく思いました。


(Workshops 5 & 6 のコメントはこちらから。)
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他、多数のご意見を頂戴しました。

IIEEC Teacher Training Center

 2017.02.04 Updated

Certificate Program 参加者様のコメントご紹介: Workshop 1 「教えることの土台:Model Action Talk (MAT) メソッド」, Workshop 2「右脳と左脳の活性化」 から


参加者様からいただいたコメントから、Workshops 1 & 2 について一部ご紹介いたします。

(Workshops 3 & 4 のコメントはこちら、 Workshops 5 & 6 のコメントはこちらから。)


-- Workshop 1 教えることの土台: Model Action Talk (MAT) メソッド より --

I was not sure how well it would work for kids that were so young, especially since their pronunciation is not great even for Japanese worse. I was surprised at how well the MAT method worked. As long as I could keep their attention by moving around or fluctuation my voice, the students picked up the new words very quickly.
小さい子供にMATはどのぐらい効果的に教えられるのか、不安に思っていました。彼らは日本語でさえちゃんと発音出来ないからです。でも、MATで教えると生徒は新しい言葉を覚えたので驚きました。

Teaching living English is possible when the student is the center of a lesson.
子供中心のレッスンを行うと生きた英語を教えることが可能だということがわかりました。

I have become a huge fan of the six second drills. When I first heard about them I was skeptical, but after seeing how to use them in the practicum, my mind has been changed.
6秒間ドリルの大ファンになりました。初めて聞いたときは、疑い深く思っておりましたが、実際にやってみるととても効果的でした。

What I was surprised at when I used MAT 3 steps for the first time, was thatmy students were very much engaged with me for the whole time and Basic Practice part went like magic.
MAT3ステップで初めて教えた時大変驚きました。生徒は集中してレッスンに参加でき、大きな成果が得られました。

This whole workshop was full of surprises. My idea of teaching and my teaching style have been changed dramatically. The teacher taught us how to hold picture cards, the workshop was very educational that taught us what kind of English teacher I should be in the future.
今回のワークショップは驚きに満ちたものでした。そして、私の今までの考え方や教え方が180度変わりました。トレーナーの先生方はカードの持ち方からていねいに教えてくださり、将来どのような講師になったらよいのかが良くわかりました。

Since the students are speaking for 80% of the class time, and they do not have to wait for their turn to answer questions one at a time, they seemed to really enjoy learning in this way. After the class was over, I noticed a sparkle in their eyes like they really enjoyed learning today and had a sense of pride.
生徒達は自分の順番を待つことなく、レッスンの80パーセント会話することができるようになりました。このスタイルを子供たちも楽しんでいるようです。目がきらきらと輝き自信を持って話すようになりました。

At private English classes, the parents want their children to become able to speak English, but I had been thinking that it would take time for children to be able to speak English because they should know enough vocabularies, sentence patterns and grammars before speaking. I changed my way of thinking after learning MAT METHOD. By practicing introductory exercise and 6 second DRILL of vocabulary, sentence and question, I now believe that children will be able to speak.
私のプライベートクラスでは、保護者は子供たちに英語を流暢に話せることを強く望んでいます。しかし、私はそうなるまでには少し時間がかかるだろうと思っていました。まだまだ語彙が少ないし、話せる文型もわずかだったからです。でもMATに出合ってこの考え方は大きく変わりました。6秒間ドリルで子供たちは単語も、文型も質問文もどんどん覚えて生徒同士会話するようになりました。

I tried to use Living English to my daughter. (I used to speak to her slowly in English, because I believed it was easy to understand and to listen.) but she has much better ears than I thought. She was able to repeat certainly what I said. And I tried her to say not only the answer forms but question forms as well. Now she is able to ask me questions. It means we can communicate in English.
娘にLiving English を使って話してみました。(それまでは、ゆっくり英語を話していたんです。その方がわかりやすいと思っていたので。) でも、娘は耳が良いことがわかりました。私の言ったことをちゃんと繰り返すことができたのです。また、答え方ばかりでなく、質問の仕方も教えてみました。今や、娘が私にいろいろ聞くことができます。つまり、英語で会話できているのです。

I think the kids enjoyed the fast pacing of the 6 second drills and I was surprised by their ability to retain vocabulary. And my students really enjoyed interacting with their classmates. I tried to include the parents in the class so I had the kids partner up with their mother for one practice. The parents enjoyed it and I hope they will try it with their kids at home.
子供たちは6秒間ドリルのスピードが大変気に入りました。そして子供たちが新しい単語を良く覚え忘れないことに驚きました。生徒同士の会話もとても楽しんでやっていました。保護者の方も一緒にやっていただき、子供と親のペアで会話をすることが出来ました。保護者の方も喜んでいただき、お家でも引き続き英語でやり取りできると良いと思いました。


-- Workshop 2 右脳と左脳の活性化 より --

The student to student interaction is a key component that my English lessons were largely missing before starting to use the MAT method. I can see how they would be much more likely to start speaking English with their friends once they get used to speaking English in pairs during class.
MATで教え始める前は、生徒同士の会話というものがありませんでした。生徒同士の会話がレッスンのキーポイントになると思います。そしてペアでの練習を取り入れるようになってから、友達同士英語で会話するようになりました。

The gestures I've been using so far have been working, in the sense that I am now getting more complete and consistent sentence responses rather than just nouns or verbs. The kids want to do the action, which means they automatically use the associated word.
ジェスチャーを使い始めてみたところ上手くいっています。名詞や動詞だけではなく、意味の通った、フルセンテンスを言えるようになっているからです。子どもたちは、ジェスチャーをやりたがり、自動的に発話とリンクさせています。

What was missing were more speaking opportunities for my students and practicing question forms. So I first introduced 6-second drill games and the result was better than I expected. As I flipped the cards, my students are more eager to speak out, and they are faster and more concentrated. My students speaking time in class has increased.
今までは質問文の練習、また英語で話す時間が自分のレッスンには欠けていました。そこで、まず6秒間のドリルを行いました。結果は想像以上のものでした。カードをめくるたびに生徒達は発話したいという意欲を見せました。そしてどんどんスピードと集中力がアップしていきました。生徒がレッスン中英語で話す時間が増えました。

What was missing were more speaking opportunities for my students and practicing question forms. So I first introduced 6-second drill games and the result was better than I expected. As I flipped the cards, my students are more eager to speak out, and they are faster and more concentrated. My students speaking time in class has increased.
今までは質問文の練習、また英語で話す時間が自分のレッスンには欠けていました。そこで、まず6秒間のドリルを行いました。結果は想像以上のものでした。カードをめくるたびに生徒達は発話したいという意欲を見せました。そしてどんどんスピードと集中力がアップしていきました。生徒がレッスン中英語で話す時間が増えました。

The biggest thing I have changed is I now teach many tenses to my younger students. I have used the future tense in most of my private classes. I have also started teaching the simple past tense.
一番大きく変わったことはいろいろな時制を小さな子供にも教えることが出来るようになった事です。未来形や過去形も教えています。

I benefited immensely from the second workshop the combination of theoretical explanation and step by step walk through of the MAT method lesson plan coupled with a practical application helped move the information to my long term memory. I can count to seven in Hawaiian.
このワークショップでは論理的な裏付けとMATの具体的な教え方を同時に学ぶことが出来ました。私はハワイ語で7まで数えることができるようになりました。

The more I introduce the language through repetition and practices the more they learn better and the longer they remember. And I could see the results of our lesson instantly on that day that they learned something before leaving the class. And when they come back for the next week lesson, they can still recall and remember by answering me back correctly.
何度もリピートしたり練習することで、生徒達はより良く、より長く覚えていることができます。そして毎回のレッスンで必ず学習したことが見えるようになりました。そして翌週もまだ生徒達は依然に覚えたことを忘れずしっかり覚えていて私の質問にすぐに答えることが出来ました。


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他、多数のご意見を頂戴しました。
参加者様からのご意見を参考に、今年度もますます充実したプログラムになるよう準備を進めております。
皆さまのご参加を、一同心よりお待ちいたしております。

2019年度(5月19日スタート)の詳細とお申込み:  IIEEC-OUP Teacher Training Certificate Program 2018


IIEEC Teacher Training Center

 2015.12.26 Updated

大阪Study Group Meeting 2015年11月29日レポート


2015年最後の大阪Study Group Meetingが11月29日に開かれました。
関西はもとより、石川県、徳島県、埼玉県からもご参加がありました。先生方の熱意が部屋中にあふれるとても有意義な会となりました。その様子を報告いたします。

1129大阪 1.jpg今回のワークショップのトピックは「未来形:be going to」でした。

まずは一緒に "On Christmas" という替え歌を歌いました。有名なクリスマスソングの "Jingle Bells" のメロディーにのせて、11月のこの時期にとてもタイムリーな「クリスマスには何をする予定なの?」という内容に歌詞を変えて歌いました。歌は楽しいだけでなく、記憶を助ける効果も期待できます。クリスマスをワクワクしながら待つこの時期をとらえて子どもたちと歌うことできっと「英語の未来形の言い方」もしっかり記憶に残ることでしょう。この時期の導入を逃したという場合は,子どもたちが遠足や新学期、夏休みなどちょっと先に起こることを期待して待っている別の機会をとらえて、別の替え歌づくりにも挑戦してみてください。

1129大阪 2.jpgPractice Key 1 ではMAT Practice System のステップにそって "What are you going to do?" "I'm going to eat cake." というSentence pattern を導入しました。発音で注意すべきところはどこなのか、ここで新しく導入するのは何で、その点がクリアになるためにはどこをどのように丁寧に示す必要があるかということもレッスンプランに明記しておくことが大事です。MAT METHOD では必ずジェスチャーと Word Cards も使います。そのねらいは言葉の概念を、身体を動かして表現したり、「文字」という視覚的な助けを借りたりするなどいろいろな感覚を同時に使うことで、より記憶を助けることです。また耳からの情報が覚えやすいとか、目からの情報のほうがわかりやすいなど、子どもたちのさまざまな学習スタイルをもカバーすることができます。

Practice Keyの後はグループに分かれて実際にカードを持って順番に先生役を体験しました。活発に質問が飛び交い、お互いにここはこのステップが必要なのではないかと教えあいながら、とても真剣な学びあいの姿が見られました。

1129大阪 4.jpgさて、子どもに英語を教える場合、「ゲーム」が大活躍します。MAT METHOD ではただ楽しいというゲームと区別して、「新学習事項の定着に役立つ」ゲームを Learning Activity と呼んでいます。Practice Key 1 で習ったことに対するLearning ActivityとしてここではBingoゲームを少し改良したものを紹介しました。
一般的なゲームと違う点は以下の3点です。
① 必ず英語の発話を伴っていること
② 全員が同時にゲームに参加できるように工夫されていること(一人とか二人だけがゲームをしていて後の大勢が自分の順番を待っているという状況にならないような工夫が必要)
③ 短時間で何回も繰り返すことのできるものであること
実際に体験された先生方も Learning Activity に夢中の様子でした。楽しい学びとなりました。

引き続き Practice Key 2 では"Are you going to eat cake on Christmas?" という Yes/No Question の導入の仕方を紹介しました。 Yes/No question は案外定着しにくいようです。 MAT METHOD ではゆっくりと丁寧に導入をします。このように十分に練習をし、子どもたちの自信を育てることが大切です。
 
1129大阪 3.jpgワークショップの最後にはクリスマスパーティーやクリスマスレッスンで使えるような楽しい歌や絵本、そして英語を楽しめるActivities やクラフトのアイディアを紹介しました。子どもたちが楽しい時間を過ごすことができ、その時間を持つことで次なるやる気にもつながることを祈っています。

参加いただいた先生方ありがとうございました。
2016年もたくさんの出会いがあり、またともに学べますように。

IIEEC Teacher Training Center OSAKA

(IIEEC OSAKA スタッフブログ

 2015.11.10 Updated

大阪 Study Group Meeting September 27th レポート


Osaka Study Group Meeting September 27th Report

osg 2.jpgWe had another fruitful workshop on September 27th.
The topic for this workshop was how to teach third person singular.

At the beginning we sang "What Does He Have in His Bag Song" to the music of "The Farmer in the Dell". We changed the verses to suit the target language so that the students will be able to review what they learned as they sing the song over and over.

osg 3.jpg Before going on to Practice Key 1, we explained about one of the important theories of the Model Action Talk (MAT) METHOD. That is "We teach one new thing at a time." In order to put the theory into practice, we need to plan ahead and look what we need to teach before the new language is taught. In this way we can reduce students' level gaps.

osg 4.jpg

With Practice Key 1, we introduced how to teach the vocabulary of snacks. The point was that there are countable and uncountable nouns in English. This is a very difficult concept for Japanese learners since we do not pay attention whether something is countable or not in the Japanese language. Here again 'using gestures' is very helpful and effective. After introducing the vocabulary, we introduced the sentence pattern. The point here was to have students listen and notice the different words "have" and "has", and under what conditions they are used. Teachers tend to explain grammar first but as it is said, students learn more when they find rules themselves. It is necessary to introduce the target language with a clear contrast.

After the demonstration, we had the 'It's your Turn" time, where the teachers got into smaller groups and practiced the skills. For those who came for the first time, we took some time to practice how to DRILL with the cards. osg1.jpgThose who were quite familiar with the MAT METHOD had the chance to take turns being the teacher and brush up their skills by giving advice to each other. We believe that this time to actually "Do" what was presented is a very important process.

With Practice Key 2, we introduced how to teach the question form. Giving an impact is another key word here. As we teach only once a week, we need to think of how to prevent students from forgetting what they have learned. We showed an example of how to introduce the reason we do not need the /s/ after the verb when we use 'does' as we ask the question.

After the second 'It's your turn' corner, we had the Halloween Activity time.
osg 5.jpgWe enjoyed the story, "Trick or Treat'. A lot of snacks are given to the boy as he goes trick or treating. But Marlin waves his magic wand at him and now everything is "Wackbards!" Jelly beans becomes Belly Jeans!! By using gestures as a cue, the audience can get involved to tell the punch lines of the story. We enjoyed the pictures of the strange "Wackbarded" things as well as sharing the thrilling feeling of trick or treating.
The song "Halloween Night" has become one of the popular conventional songs for our Halloween meetings. Getting in a circle and move around like the characters, we shared the excitement of Halloween. When the song stopped we got into pairs and did Halloween Janken. This activity is very good to play with a big group and to make a friendly atmosphere at the parties.

We hope that the workshop was useful for those who came to the meeting. Also we hope to see those who we haven't met yet and will be able to share and learn together about the MAT METHOD.


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